ТЕСТУВАННЯ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ

 ТЕСТУВАННЯ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ

1.                       Фізичний розвиток і закони, яким він підпорядковується.
2.                       Способи визначення фізичного розвитку.
3.                       Сучасні стандарти фізичного розвитку школярів.
Література:
1)      Арефьєв В.Г., Єдинак Г.А. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту): Навч. пос. для студ. навч. зал. ІІ-ІV рівнів акредитації.- 2-е вид. перероб. і доп.- Кам’янець-Подідьський: “Абетка-Нова”, 2001.- 383 с.
2)      Ареф’єв В.Г. Сучасні стандарти фізичного розвитку школярів: Посібник.- К.: Вежа, 1999.- 256 с.
3)      Методика  физкультурно-оздоровительных занятий: Методич. пособие.- К.: УГУФВС, 1994.- 124 с.
4)      Актуальные направления и методы научных исследований по физической культуре в вузе: Метод. пос. / Под общ. Щеголевой В.А., Щербаковой В.Г.- СПб.-: СПбГТУ, 1999.- с. 36-41.
5)      Круцевич Т.Ю. Научные исследования в массовой физической культуре.-К.: Здоров’я, 1985.- 120с.

1. Фізичний розвиток і закони, яким він підпорядковується
Поняття «фізичний розвиток» використовується у двох значеннях: як показник досягнутого рівня розвитку (індивідуальна гармонія) і як біологічний процес становлення та зміни природних морфологічних (morphe – форма, грец.) і функціональних ( від лат. functio – виконання, здійснення) якостей організму людини на протязі її життя. Зокрема, нормальним фізичним розвитком вважаються такі зміни будови й функцій організму дитини з віком, які відбуваються у відповідності до ростових процесів.
Фізичний розвиток є керованим. За допомогою відповідно підібраних і організованих заходів з використанням фізичних вправ, різних видів спорту, раціонального харчування, режиму праці й відпочинку тощо можна в широкому діапазоні змінювати в потрібному напрямку показники фізичного розвитку. В основі управління фізичним розвитком лежить біологічний закон вправлюваності й закон єдності форм і функцій організму. Проте треба враховувати, що фізичний розвиток певною мірою зумовлений також і законами спадковості, які можуть як сприяти, так і перешкоджати фізичному розвитку людини.
Процес фізичного розвитку підпорядковується  також закону вікової ступінчастості. Втручатися в цей процес з метою управління можливо лише за урахування особливостей і можливостей людського організму в різні вікові періоди: становлення і росту, найвищого розвитку форм і функцій організму, старіння.
Процес фізичного розвитку підпорядковується закону єдності організму й середовища, а отже, істотно залежить від умов життя людини. Певний вплив на фізичний розвиток має географічне положення й клімат. Усі ці закони є відправними при виборі засобів і методів фізичного виховання.
2. Способи визначення фізичного розвитку
Визначити рівень і особливості фізичного розвитку можна, перш за все, за допомогою антропометрії.
Антропометричні вимірювання проводять відповідно до загальноприйнятої методики з використанням спеціальних стандартних інструментів. Основними показниками антропометрії є:
1)          зріст стоячи і сидячи;
2)          маса тіла;
3)          окружність шиї, грудної клітки, талії, живота, плеча, передпліччя, стегна, гомілки;
4)          екскурсія грудної клітки (ЕГК);
5)          життєва ємність легень (ЖЄЛ);
6)          станова сила й сила м’язів кисті;
7)          жировідкладення.
Рівень фізичного розвитку може бути оцінений за допомогою трьох методів: антропометричних стандартів, індексів та кореляції.
Антропометричні стандарти – це середні значення показників фізичного розвитку, отримані під час дослідження великого контингенту людей, однорідного за складом ( вік, стать, професія тощо). Для кожної ознаки обчислюють середню арифметичну величину () і середнє квадратичне відхилення (), яке визначає межі однорідної групи (норми) – (   ). Так, наприклад, якщо середній зріст групи студентів 176 см, а середнє відхилення 5 см, то більшість обстежуваних (68-75%) матимуть зріст у межах 1765см, тобто від 171 до 181см. При визначенні оцінки за стандартами спочатку з’ясовують, на скільки показники обслідуваного (хі) більше або менше аналогічних показників за стандартами (), тобто . Потім отриману різницю ділять на . У залежності від величини частки визначається оцінка. Якщо частка, менша за –2, то фізичний розвиток дуже низький; якщо частка від –2 до –1, то – низький; якщо від –1 до –0,6, то – нижчий за середній; від –0,5 до +0,5 – середній; від +0,6 до +1 –вищий за середній; від +1 до +2 – високий; понад +2 – дуже високий. Оцінка фізичного розвитку за антропометричними стандартами не складна й може використовуватися шкільними лікарями, вчителями фізичної культури, тренерами ДЮСШ.
Метод індексів дозволяє робити орієнтовні оцінки пропорційності фізичного розвитку. Індекс – співвідношення двох або більше антропометричних показників. Індекси побудовані на взаємозв’язку антропометричних показників (маси зі зростом, з ЖЄЛ, із силою тощо).
Наведемо індекси, які найчастіше використовуються в практиці фізичного виховання й спорту.
Співвідношення між масою(G) і зростом (L) можна знайти за допомогою індексу Брока – Бругша:
при L=155  165 см G = L−100; при L=166  175см  G = L−105; при L=175см і вище G = L−110.
Отримана різниця вважається належною масою.
Масо-зростовий індекс Кетле показує, скільки грамів маси тіла людини припадає на 1 см його зросту. Цей індекс визначається діленням маси тіла в  грамах на зріст у сантиметрах. Нормативи для дітей молодшого шкільного віку 185-261 г/см; середнього шкільного віку 230-360 г/см; для чоловіків 350-400 г/см і для жінок 325-375г/см.
Для більш точного визначення маси тіла (так званої «ідеальної маси») важливо враховувати також і тип тілобудови людини. Виділяють три основні типи тілобудови: астенічний (вузькокістковий), нормостенічний і гіперстенічний (ширококістковий). Існують також інші схеми визначення типу конституції, наприклад, за схемою Дарської С.С. типи конституції поділяються на астеноїдний, торакальний, м’язовий, дигестивний ( та суміжні типи: астеноїдно-торакальний, торакально-астеноїдний, торакально-м’язовий, м’язово-торакальний, м’язово-дигестивний, дигестивно-м’язовий). Крім того, існують типи, які не можна визначити за цією схемою, − їх називають мішаними,(коли в людини в наявності присутні ознаки кількох типів тілобудови).
Найпростіший спосіб визначення типу тілобудови − вимірювання окружності зап’ястка робочої руки. В астеніків вона менша за 14,5 см у жінок і менше 16,0 см у чоловіків; у нормостеніків, відповідно, 14,5−16,5 см і 16,0−18,0 см; у гіперстеніків − понад 16,5 см у жінок і понад 18,0 см у чоловіків.
Для розрахунку «ідеальної маси» G чоловіків та жінок студентського віку можна користуватися такою таблицею:
тип тілобудови
жінки
чоловіки
астеніки
G = 0,325 × зріст (см)
G = 0,375 × зріст (см)
нормостеніки
G = 0,340 × зріст (см)
G = 0,390 × зріст (см)
гіперстеніки
G = 0,355 × зріст (см)
G = 0,410 × зріст (см)
Життєвий індекс визначається шляхом ділення показників життєвої ємності легень (мл) на масу тіла (кг): 
                      ЖЄЛ (см3)
Жит. інд. = —————— .
                     маса тіла (кг)  
Він показує, який об’єм повітря з ЖЄЛ припадає на 1 кг маси тіла. Індекс дає непряме уявлення про функціональні можливості системи зовнішнього дихання. Середня величина для чоловіків становить 60 мл/кг, для жінок − 50 мл/кг, для спортсменів-чоловіків − 68-70 мл/кг, для жінок-спортсменок −57-60 мл/кг. Величина життєвого індексу (в мл/кг) школярів різного віку подана в таблиці:
Вік
Хлопчики
Дівчатка
7−10
51−52
45−49
11−13
49−53
42−46
14−15
53−57
46−51
16−17
55−63
48−55
Силовий індекс отримують діленням показника сили на масу тіла й виражають у відсотках:
                        динамометрія кисті (кГ)
Силов. інд. = ——————————— · 100.
                                 маса тіла (кг)
Середніми  значеннями вважаються такі: у чоловіків сила кисті становить 70-75% маси тіла; у жінок − 50-60%, у спортсменів − 75-81%, у спортсменок − 60-70%. Силу кисті визначають за допомогою кистьового динамометра. Тестування виконується стоячи, лікоть зігнутий під кутом в 90˚. Потрібно поступово стиснути кистьовий динамометр до межі можливості найбільш сильною рукою (робиться 2-3 спроби). Зараховується кращий результат.
Знання окружностей і діаметрів тіла допомагає визначити пропорційність, гармонійність тілобудови. Розроблені середньостатистичні значення індексів, за якими можна розрахувати ідеальні розміри грудей, талії, тазу, стегон для жінок, а також пропорційність верхнього, грудного, черевного сегментів тіла для чоловіків (Учись моделировать свою фигуру. Элементы здорового образа жизни, шейпинг: Учебн. пособие/СПб., СПбГТУ, 1993. − 60 с.; Ливанов О.И., Терехин О.А. Методика занятий атлетизмом: Учебн. пособие. СПб., СПбГТУ, 1998. − 52 с.).
Коефіцієнт пропорційності (КП) можна визначити, знаючи довжину тіла в двох положеннях за формулою:
     зріст стоячи − зріст сидячи
КП = —————————————— · 100.  
                      зріст сидячи                          
У нормі КП=87-92%. Коефіцієнт пропорційності має певне значення при заняттях спортом.
Особи з низьким КП мають за решти рівних умов більш низьке положення центра мас, і це надає їм переваги при виконанні вправ, що потребують високої сталості тіла в просторі (гірськолижний спорт, стрибки з трампліна, боротьба тощо). Особи з високим КП (понад 92%) мають перевагу в стрибках, бігу. Жінки мають КП дещо нижчий, ніж у чоловіків.
При виконанні фізичних навантажень збільшуються розміри грудної клітки та її рухливість, підвищуються частота й глибина дихання. Тому оцінити розвиток органів дихання можна за показником екскурсії грудної клітки (ЕГК). ЕГК оцінюють так: від окружності грудної клітки (ОГК) після максимального вдиху віднімають ОГК після максимального видиху. Різницю ділять на ОГК у стані спокою і множать на 100, виражаючи у відсотках:
            ОГКвдих – ОГКвидих
ЕГК = ––––––––––––––––– · 100.
                   ОГКспокій
Важливим показником розвитку органів дихання є життєва ємність легень (ЖЄЛ), яка вимірюється в мілілітрах або кубічних сантиметрах. Для оцінки фактичної ЖЄЛ її порівнюють із значенням належної ЖЄЛ, тобто тією, яка є середньостатистичною для даного контингенту людей. Для визначення належної ЖЄЛ може бути рекомендоване рівняння Людвига, яке враховує стать, масу і зріст людини.
Для чоловіків належна ЖЄЛ = (40×зріст у см) + (30×маса в кг) – 4400; для жінок належна ЖЄЛ = (40×зріст у см) + (10×маса в кг) – 3800.
У практиці фізичного виховання про ефективність того чи іншого комплексу вправ (методу, методики) судять також і за динамікою складу тіла.
Визначають товщину шкірно-жирових складок спеціальним приладом (каліпер–циркулем). Існують певні співвідношення між компонентами маси тіла, які враховані в спеціальних формулах для обчислення жирового, м’язового і кісткового компонентів складу маси тіла.
Під час оцінки фізичного розвитку дітей спочатку визначають точний вік школяра в такий спосіб: наприклад, за 6 років вважається вік від 5 років і 6 місяців до 6 років, 5 місяців і 29 днів. Потім визначають соматометричні (антропометричні) показники – довжину і масу тіла, окружність грудної клітки, пропорції тіла, склад маси тіла, з’ясовують соматотип (зауважимо, що кожен тип конституції має свої характерні особливості й здібності). Отримані показники порівнюють з нормативними значеннями. Далі визначають функціональні показники: ЖЄЛ, станову силу, силу лівої й правої кисті та загальну фізичну працездатність (за індексом Руф’є або за ІГСТ). Отримані дані порівнюють з нормативними показниками, які розроблені у вигляді спеціальних таблиць. За цими таблицями фактичні значення показників переводяться в бали, після чого за сумою балів виводиться оцінка рівня фізичного розвитку.
Наприклад, оцінка показників фізичного розвитку студентів може бути виражена в балах за таблицею:
тести
стать
о ц і н к а
5
4
3
2
1
маса тіла, кг
ж, ч
3,0
5,0
8,0
10,0
12,0
ЕГК (%)
ж, ч
9,0 і >
8,9–7,5
7,4–6,4
6,3–5,5
5,4 і <
сила кисті
ж
ч
45 і >
70 і >
44–38
69–63
37–30
62–54
29–24
53–46
23 і <
45 і <
силовий індекс
ж
ч
75 і >
85 і >
74–70
84–80
69–65
79–75
64–60
74–70
59 і <
69 і <
ЖЄЛ (%)
ж, ч
95 і >
94–85
84–75
74–65
64 і <
                                      ЖЄЛфакт
G – ідеальна маса; ЖЄЛ = ––––––––– · 100.
                                              ЖЄЛналеж
Для тестування фізичної працездатності використовують індекс Руф’є (ІР) або індекс Гарвардського степ тесту (ІГСТ).
Спроба Руф’є: вимірюється ЧСС учня за 15 секунд у положенні сидячи після 5 хв відпочинку (ЧСС1). Потім учень виконує 30 глибоких присідань з викиданням руки вперед упродовж 45 секунд і відразу після цього сідає на стілець. Фіксується ЧСС2 за перші 15 секунд після навантаження й ЧСС3 в останні 15 секунд першої хвилини відпочинку після навантаження. Індекс Руф’є розраховують за формулою:
         4 (ЧСС1 + ЧСС2 + ЧСС3) – 200
ІР = ––––––––––––––––––––––––––– .
                                10
Для хлопчиків і дівчаток працездатність при значенні ІР, що дорівнює 14, вважається низькою; при 11-13 – нижчою за середню; при 6-10 – середньою; при 5-4 – вищою за середню; при 3 – високою.
При визначенні фізичної працездатності за Гарвардським степ-тестом навантаження полягає у підйомі та спуску зі сходинки стандартної висоти, що виконується в заданому темпі – 30 сходжень і спусків за 1 хвилину – впродовж певного часу. Для чоловіків висота сходинки становить 50 см, час – 5 хв. Для жінок, відповідно, – 45 см, 4 хв. Для дітей до 8 років – 35 см, 2 хв.; 8 – 12 років – 35 см і 3 хв. Для хлопчиків понад 12 років – 50 см, 4 хв., для дівчаток понад 12 років – 40 см, 4 хв. Після проби тричі вимірюється ЧСС упродовж 30 секунд: з 60-ї до 90-ї секунди – (f1), з 120-ї до 150-ї секунди – (f2), з 180-ї до 210-ї – ( f3). Результати обчислюються за формулою індексу Гарвардського степ–тесту (ІГСТ):
              100·t
ІГСТ = ––––––––––– , де t – час виконання тесту в секундах.
                2(f1+ f2+ f3)
Оцінка ІГСТ, нижча за 50 – дуже низька фізична працездатність; 51-60 –погана; 61-70 – достатня; 71-80 – добра; 81-90 – дуже добра; понад 91 – відмінна.
Рівень фізичного розвитку можна оцінити за допомогою ще одного методу – методу кореляції. Він заснований на тому, що різні частини тіла взаємопов’язані між собою у фізичному розвитку. Для оцінювання фізичного розвитку методом кореляції розробляються спеціальні номограми для чоловіків і жінок, які дають змогу оцінити за однією ознакою іншу.
Практика показує, що найбільший кореляційний взаємозв’язок існує між зростом, масою тіла і окружністю грудної клітки. Визначити цей зв’язок дозволяє коефіцієнт регресії R і стандартне розсіювання σR. Поділивши різницю між «нормальною» масою для середнього зросту і фактичною масою учня на величину σR, знаходять ступінь відхилення. Якщо відхилення ознак не виходять за межі ±σR, то маса відповідає ОГК і зросту (розвиток гармонійний).
На основі методу кореляції розроблені сучасні стандарти фізичного розвитку школярів.
3. Сучасні стандарти фізичного розвитку школярів
Провідною темою шкільного виховання було й залишається виховання фізично досконалої людини. Окрім розумових, моральних та інших якостей людина мусить бути фізично здорова, тобто мати фізично досконалу форму, а також усі функціональні системи організму, які б добре працювали. Це залежить від фізичного розвитку й фізичної підготовленості. Фізичний розвиток дитини є дуже вагомою характеристикою стану її здоров’я.
Фізичний розвиток школярів міста Києва вивчався кілька раз, починаючи з 1925 року. Передостанні дослідження проводилися у 1969–1973 рр. Нові стандарти були розроблені й опубліковані в 1999 році. Для їхнього складання проводилися масові дослідження, а для обробки й узагальнень використовувався апарат математичної статистики.
Особливістю нової методики (автор – В.Г. Ареф’єв) є розробка таблиць оцінювання належних величин маси тіла по відношенню не лише до показників довжини тіла (як це було раніше), а й з урахуванням величини обхвату грудної клітки. Складено також оцінювальні таблиці належних значень окружності грудної клітки (ОГК) у залежності від сумісного впливу показників довжини й маси тіла. Таблиці містять дані для школярів від 7 до 17 років (окремо для дітей кожної статі). За рівнем фізичного розвитку дітей шкільного віку класифіковано за 4 групами:
І. Школярі з добрим фізичним розвитком мають середні, вищі за середні, високі й нижчі за середні показники зросту при середніх і вищих за середні показниках маси і ОГК.
ІІ. Школярі з надмірним фізичним розвитком мають показники зросту, як у І групі, при високих показниках маси і ОГК (або одного з них).
ІІІ. Школярі з фізичним розвитком, нижчим за середній мають зріст – середній, вищий за середній і високий; маса й ОГК (або один з цих показників) – нижчі за середні.
ІV. Школярі з поганим фізичним розвитком мають:
а) зріст – високий, вищий за середній і середній; маса і ОГК (або одне з них) – нижчі за середні;
б) зріст – нижчий за середній; маса і ОГК (або одне з них) – нижчі за середні й низькі;
в) низький зріст.

Індивідуальне оцінювання фізичного розвитку дозволяє виділити серед школярів дітей з негармонійним фізичним розвитком, щоби потім визначити, в який спосіб можна сприяти правильному розвитку дитини, використовуючи  для цього всі відомі засоби.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Почему у футболистов кривые ноги?

История монстра английского футбола 60-х, державшего всех в страхе: памяти Нобби Стайлза

Анализ и самоанализ урока