ТЕСТУВАННЯ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
ТЕСТУВАННЯ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
1.
Фізичний розвиток і закони, яким він підпорядковується.
2.
Способи визначення фізичного розвитку.
3.
Сучасні стандарти фізичного розвитку школярів.
Література:
1) Арефьєв В.Г., Єдинак Г.А.
Фізична культура в школі (молодому спеціалісту): Навч. пос. для студ. навч.
зал. ІІ-ІV
рівнів акредитації.- 2-е вид. перероб. і доп.- Кам’янець-Подідьський: “Абетка-Нова”,
2001.- 383 с.
2) Ареф’єв В.Г. Сучасні стандарти
фізичного розвитку школярів: Посібник.- К.: Вежа, 1999.- 256 с.
3) Методика физкультурно-оздоровительных занятий: Методич. пособие.- К.: УГУФВС, 1994.- 124
с.
4) Актуальные направления и методы научных исследований
по физической культуре в вузе: Метод. пос. / Под общ. Щеголевой В.А., Щербаковой
В.Г.- СПб.-: СПбГТУ, 1999.- с. 36-41.
5) Круцевич Т.Ю. Научные
исследования в массовой физической
культуре.-К.: Здоров’я, 1985.- 120с.
1. Фізичний розвиток і закони, яким він
підпорядковується
Поняття «фізичний розвиток»
використовується у двох значеннях: як показник досягнутого рівня розвитку
(індивідуальна гармонія) і як біологічний процес становлення та зміни природних
морфологічних (morphe – форма, грец.) і функціональних ( від лат. functio – виконання, здійснення) якостей
організму людини на протязі її життя. Зокрема, нормальним фізичним розвитком
вважаються такі зміни будови й функцій організму дитини з віком, які
відбуваються у відповідності до ростових процесів.
Фізичний розвиток є
керованим. За допомогою відповідно підібраних і організованих заходів з використанням
фізичних вправ, різних видів спорту, раціонального харчування, режиму праці й
відпочинку тощо можна в широкому діапазоні змінювати в потрібному напрямку показники
фізичного розвитку. В основі управління фізичним розвитком лежить біологічний
закон вправлюваності й закон єдності форм і функцій організму. Проте треба
враховувати, що фізичний розвиток певною мірою зумовлений також і законами
спадковості, які можуть як сприяти, так і перешкоджати фізичному розвитку
людини.
Процес фізичного розвитку
підпорядковується також закону вікової
ступінчастості. Втручатися в цей процес з метою управління можливо лише за
урахування особливостей і можливостей людського організму в різні вікові
періоди: становлення і росту, найвищого розвитку форм і функцій організму, старіння.
Процес фізичного розвитку
підпорядковується закону єдності організму й середовища, а отже, істотно
залежить від умов життя людини. Певний вплив на фізичний розвиток має
географічне положення й клімат. Усі ці закони є відправними при виборі засобів
і методів фізичного виховання.
2. Способи визначення фізичного розвитку
Визначити рівень і особливості
фізичного розвитку можна, перш за все, за допомогою антропометрії.
Антропометричні вимірювання проводять
відповідно до загальноприйнятої методики з використанням спеціальних
стандартних інструментів. Основними показниками антропометрії є:
1)
зріст
стоячи і сидячи;
2)
маса
тіла;
3)
окружність
шиї, грудної клітки, талії, живота, плеча, передпліччя, стегна, гомілки;
4)
екскурсія
грудної клітки (ЕГК);
5)
життєва
ємність легень (ЖЄЛ);
6)
станова
сила й сила м’язів кисті;
7)
жировідкладення.
Рівень фізичного розвитку може бути оцінений
за допомогою трьох методів: антропометричних стандартів, індексів та
кореляції.
Антропометричні
стандарти – це середні
значення показників фізичного розвитку, отримані під час дослідження великого
контингенту людей, однорідного за складом ( вік, стать, професія тощо). Для кожної
ознаки обчислюють середню арифметичну величину () і середнє квадратичне відхилення (), яке визначає межі однорідної групи (норми) – ( ). Так, наприклад, якщо середній зріст групи
студентів 176 см ,
а середнє відхилення 5 см ,
то більшість обстежуваних (68-75%) матимуть зріст у межах 1765см, тобто від 171 до 181см. При визначенні оцінки за
стандартами спочатку з’ясовують, на скільки показники обслідуваного (хі)
більше або менше аналогічних показників за стандартами (), тобто . Потім
отриману різницю ділять на . У залежності від величини частки визначається оцінка. Якщо частка,
менша за –2, то фізичний розвиток дуже низький; якщо частка від –2 до –1, то – низький;
якщо від –1 до –0,6, то – нижчий за середній; від –0,5 до +0,5 – середній; від
+0,6 до +1 –вищий за середній; від +1 до +2 – високий; понад +2 – дуже високий.
Оцінка фізичного розвитку за антропометричними стандартами не складна й може
використовуватися шкільними лікарями, вчителями фізичної культури, тренерами
ДЮСШ.
Метод
індексів дозволяє робити
орієнтовні оцінки пропорційності фізичного розвитку. Індекс – співвідношення
двох або більше антропометричних показників. Індекси побудовані на
взаємозв’язку антропометричних показників (маси зі зростом, з ЖЄЛ, із силою
тощо).
Наведемо індекси, які найчастіше використовуються
в практиці фізичного виховання й спорту.
Співвідношення між масою(G) і зростом (L) можна
знайти за допомогою індексу Брока – Бругша:
при L=155
165 см G = L−100; при L=166 175см G
= L−105; при L=175см і
вище G = L−110.
Отримана різниця вважається належною масою.
Масо-зростовий індекс Кетле показує, скільки грамів маси тіла людини
припадає на 1 см
його зросту. Цей індекс визначається діленням маси тіла в грамах на зріст у сантиметрах. Нормативи для
дітей молодшого шкільного віку 185-261 г/см; середнього шкільного віку 230-360
г/см; для чоловіків 350-400 г/см і для жінок 325-375г/см.
Для більш точного визначення маси тіла (так
званої «ідеальної маси») важливо враховувати також і тип тілобудови людини.
Виділяють три основні типи тілобудови: астенічний (вузькокістковий), нормостенічний
і гіперстенічний (ширококістковий). Існують також інші схеми визначення типу
конституції, наприклад, за схемою Дарської С.С. типи конституції поділяються на
астеноїдний, торакальний, м’язовий, дигестивний ( та суміжні типи:
астеноїдно-торакальний, торакально-астеноїдний, торакально-м’язовий,
м’язово-торакальний, м’язово-дигестивний, дигестивно-м’язовий). Крім того,
існують типи, які не можна визначити за цією схемою, − їх називають мішаними,(коли в людини в наявності присутні ознаки кількох
типів тілобудови).
Найпростіший спосіб визначення типу тілобудови
− вимірювання окружності зап’ястка робочої руки. В астеніків вона менша за 14,5 см у жінок і менше 16,0 см у чоловіків; у
нормостеніків, відповідно, 14,5−16,5 см і 16,0−18,0 см; у гіперстеніків − понад
16,5 см
у жінок і понад 18,0 см
у чоловіків.
Для розрахунку «ідеальної
маси» G чоловіків та жінок студентського віку можна
користуватися такою таблицею:
тип тілобудови
|
жінки
|
чоловіки
|
астеніки
|
G = 0,325 × зріст (см)
|
G = 0,375 × зріст (см)
|
нормостеніки
|
G = 0,340
× зріст (см)
|
G = 0,390 × зріст (см)
|
гіперстеніки
|
G =
0,355 × зріст (см)
|
G =
0,410 × зріст (см)
|
Життєвий індекс визначається шляхом ділення показників життєвої
ємності легень (мл) на масу тіла (кг):
ЖЄЛ (см3)
Жит. інд. = —————— .
маса тіла (кг)
Він показує, який об’єм повітря з ЖЄЛ припадає
на 1 кг
маси тіла. Індекс дає непряме уявлення про функціональні можливості системи
зовнішнього дихання. Середня величина для чоловіків становить 60 мл/кг, для
жінок − 50 мл/кг, для спортсменів-чоловіків − 68-70 мл/кг, для
жінок-спортсменок −57-60 мл/кг. Величина життєвого індексу (в мл/кг) школярів
різного віку подана в таблиці:
Вік
|
Хлопчики
|
Дівчатка
|
7−10
|
51−52
|
45−49
|
11−13
|
49−53
|
42−46
|
14−15
|
53−57
|
46−51
|
16−17
|
55−63
|
48−55
|
Силовий індекс отримують діленням показника сили на масу тіла й
виражають у відсотках:
динамометрія кисті (кГ)
Силов. інд. = ——————————— · 100.
маса тіла (кг)
Середніми значеннями вважаються такі: у чоловіків сила
кисті становить 70-75% маси тіла; у жінок − 50-60%, у спортсменів − 75-81%, у
спортсменок − 60-70%. Силу кисті визначають за допомогою кистьового
динамометра. Тестування виконується стоячи, лікоть зігнутий під кутом в 90˚.
Потрібно поступово стиснути кистьовий динамометр до межі можливості найбільш
сильною рукою (робиться 2-3 спроби). Зараховується кращий результат.
Знання окружностей і діаметрів
тіла допомагає визначити пропорційність, гармонійність тілобудови.
Розроблені середньостатистичні значення індексів, за якими можна розрахувати
ідеальні розміри грудей, талії, тазу, стегон для жінок, а також пропорційність
верхнього, грудного, черевного сегментів тіла для чоловіків (Учись моделировать
свою фигуру. Элементы здорового образа
жизни, шейпинг: Учебн. пособие/СПб., СПбГТУ, 1993. − 60 с.; Ливанов О.И.,
Терехин О.А. Методика занятий атлетизмом: Учебн. пособие. СПб., СПбГТУ, 1998. −
52 с.).
Коефіцієнт пропорційності (КП) можна визначити,
знаючи довжину тіла в двох положеннях за формулою:
зріст стоячи − зріст
сидячи
КП = —————————————— · 100.
зріст сидячи
У нормі КП=87-92%. Коефіцієнт
пропорційності має певне значення при заняттях спортом.
Особи з низьким КП мають за решти
рівних умов більш низьке положення центра мас, і це надає їм переваги при
виконанні вправ, що потребують високої сталості тіла в просторі (гірськолижний
спорт, стрибки з трампліна, боротьба тощо). Особи з високим КП (понад 92%)
мають перевагу в стрибках, бігу. Жінки мають КП дещо нижчий, ніж у чоловіків.
При виконанні фізичних
навантажень збільшуються розміри грудної клітки та її рухливість, підвищуються
частота й глибина дихання. Тому оцінити розвиток органів дихання можна за
показником екскурсії грудної клітки (ЕГК). ЕГК оцінюють так: від окружності
грудної клітки (ОГК) після максимального вдиху віднімають ОГК після
максимального видиху. Різницю ділять на ОГК у стані спокою і множать на 100, виражаючи
у відсотках:
ОГКвдих – ОГКвидих
ЕГК = ––––––––––––––––– · 100.
ОГКспокій
Важливим показником розвитку
органів дихання є життєва ємність легень (ЖЄЛ), яка вимірюється в
мілілітрах або кубічних сантиметрах. Для оцінки фактичної ЖЄЛ її порівнюють із
значенням належної ЖЄЛ, тобто тією, яка є середньостатистичною для даного
контингенту людей. Для визначення належної ЖЄЛ може бути рекомендоване рівняння
Людвига, яке враховує стать, масу і зріст людини.
Для чоловіків належна ЖЄЛ = (40×зріст
у см) + (30×маса в кг) – 4400; для жінок належна ЖЄЛ = (40×зріст у см) +
(10×маса в кг) – 3800.
У практиці фізичного виховання
про ефективність того чи іншого комплексу вправ (методу, методики) судять також
і за динамікою складу тіла.
Визначають товщину шкірно-жирових
складок спеціальним приладом (каліпер–циркулем). Існують певні співвідношення
між компонентами маси тіла, які враховані в спеціальних формулах для обчислення
жирового, м’язового і кісткового компонентів складу маси тіла.
Під час оцінки фізичного розвитку
дітей спочатку визначають точний вік школяра в такий спосіб: наприклад, за 6
років вважається вік від 5 років і 6 місяців до 6 років, 5 місяців і 29 днів.
Потім визначають соматометричні (антропометричні) показники – довжину і масу
тіла, окружність грудної клітки, пропорції тіла, склад маси тіла, з’ясовують
соматотип (зауважимо, що кожен тип конституції має свої характерні особливості
й здібності). Отримані показники порівнюють з нормативними значеннями. Далі
визначають функціональні показники: ЖЄЛ, станову силу, силу лівої й правої
кисті та загальну фізичну працездатність (за індексом Руф’є або за ІГСТ).
Отримані дані порівнюють з нормативними показниками, які розроблені у вигляді
спеціальних таблиць. За цими таблицями фактичні значення показників
переводяться в бали, після чого за сумою балів виводиться оцінка рівня
фізичного розвитку.
Наприклад, оцінка показників фізичного розвитку
студентів може бути виражена в балах за таблицею:
тести
|
стать
|
о ц і н к а
|
||||
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
||
маса тіла, кг
|
ж, ч
|
G±3,0
|
G±5,0
|
G±8,0
|
G±10,0
|
G±12,0
|
ЕГК (%)
|
ж, ч
|
9,0 і >
|
8,9–7,5
|
7,4–6,4
|
6,3–5,5
|
5,4 і <
|
сила кисті
|
ж
ч
|
45 і >
70 і >
|
44–38
69–63
|
37–30
62–54
|
29–24
53–46
|
23 і <
45 і <
|
силовий індекс
|
ж
ч
|
75 і >
85 і >
|
74–70
84–80
|
69–65
79–75
|
64–60
74–70
|
59 і <
69 і <
|
ЖЄЛ (%)
|
ж, ч
|
95 і >
|
94–85
|
84–75
|
74–65
|
64 і <
|
ЖЄЛфакт
G – ідеальна маса; ЖЄЛ = ––––––––– · 100.
ЖЄЛналеж
Для тестування фізичної
працездатності використовують індекс Руф’є (ІР) або індекс
Гарвардського степ тесту (ІГСТ).
Спроба Руф’є: вимірюється ЧСС
учня за 15 секунд у положенні сидячи після 5 хв відпочинку (ЧСС1).
Потім учень виконує 30 глибоких присідань з викиданням руки вперед упродовж 45
секунд і відразу після цього сідає на стілець. Фіксується ЧСС2 за
перші 15 секунд після навантаження й ЧСС3 в останні 15 секунд першої
хвилини відпочинку після навантаження. Індекс Руф’є розраховують за формулою:
4 (ЧСС1 + ЧСС2 +
ЧСС3) – 200
ІР = ––––––––––––––––––––––––––– .
10
Для хлопчиків і дівчаток
працездатність при значенні ІР, що дорівнює 14, вважається низькою; при 11-13 –
нижчою за середню; при 6-10 – середньою; при 5-4 – вищою за середню; при 3 –
високою.
При визначенні фізичної
працездатності за Гарвардським степ-тестом навантаження полягає у підйомі та
спуску зі сходинки стандартної висоти, що виконується в заданому темпі – 30
сходжень і спусків за 1 хвилину – впродовж певного часу. Для чоловіків висота
сходинки становить 50 см ,
час – 5 хв. Для жінок, відповідно, – 45 см , 4 хв. Для дітей до 8 років – 35 см , 2 хв.; 8 – 12 років – 35 см і 3 хв. Для хлопчиків
понад 12 років – 50 см ,
4 хв., для дівчаток понад 12 років – 40 см , 4 хв. Після проби тричі вимірюється ЧСС упродовж
30 секунд: з 60-ї до 90-ї секунди – (f1), з 120-ї до 150-ї секунди – (f2), з 180-ї до 210-ї – ( f3). Результати обчислюються
за формулою індексу Гарвардського степ–тесту (ІГСТ):
100·t
ІГСТ = ––––––––––– , де t – час виконання тесту в секундах.
2(f1+ f2+ f3)
Оцінка ІГСТ, нижча за 50
– дуже низька фізична працездатність; 51-60 –погана; 61-70 – достатня; 71-80 –
добра; 81-90 – дуже добра; понад 91 – відмінна.
Рівень фізичного розвитку можна
оцінити за допомогою ще одного методу – методу
кореляції. Він заснований на тому, що різні частини тіла
взаємопов’язані між собою у фізичному розвитку. Для оцінювання фізичного розвитку
методом кореляції розробляються спеціальні номограми для чоловіків і жінок, які
дають змогу оцінити за однією ознакою іншу.
Практика показує, що найбільший
кореляційний взаємозв’язок існує між зростом, масою тіла і окружністю грудної
клітки. Визначити цей зв’язок дозволяє коефіцієнт регресії R і стандартне розсіювання
σR. Поділивши різницю між
«нормальною» масою для середнього зросту і фактичною масою учня на величину σR, знаходять ступінь
відхилення. Якщо відхилення ознак не виходять за межі ±σR, то маса відповідає ОГК і зросту (розвиток гармонійний).
На основі методу кореляції
розроблені сучасні стандарти фізичного
розвитку школярів.
3. Сучасні
стандарти фізичного розвитку школярів
Провідною темою шкільного
виховання було й залишається виховання фізично досконалої людини. Окрім
розумових, моральних та інших якостей людина мусить бути фізично здорова, тобто
мати фізично досконалу форму, а також усі функціональні системи організму, які
б добре працювали. Це залежить від фізичного розвитку й фізичної
підготовленості. Фізичний розвиток дитини є дуже вагомою характеристикою стану
її здоров’я.
Фізичний розвиток школярів міста
Києва вивчався кілька раз, починаючи з 1925 року. Передостанні дослідження
проводилися у 1969–1973 рр. Нові стандарти були розроблені й опубліковані в
1999 році. Для їхнього складання проводилися масові дослідження, а для обробки
й узагальнень використовувався апарат математичної статистики.
Особливістю нової методики (автор
– В.Г. Ареф’єв) є розробка таблиць оцінювання належних величин маси тіла по
відношенню не лише до показників довжини тіла (як це було раніше), а й з урахуванням
величини обхвату грудної клітки. Складено також оцінювальні таблиці належних
значень окружності грудної клітки (ОГК) у залежності від сумісного впливу
показників довжини й маси тіла. Таблиці містять дані для школярів від 7 до 17
років (окремо для дітей кожної статі). За рівнем фізичного розвитку дітей шкільного
віку класифіковано за 4 групами:
І. Школярі з добрим фізичним
розвитком мають середні, вищі за середні, високі й нижчі за середні
показники зросту при середніх і вищих за середні показниках маси і ОГК.
ІІ. Школярі з надмірним
фізичним розвитком мають показники зросту, як у І групі, при високих показниках
маси і ОГК (або одного з них).
ІІІ. Школярі з фізичним
розвитком, нижчим за середній мають зріст – середній, вищий за середній і
високий; маса й ОГК (або один з цих показників) – нижчі за середні.
ІV. Школярі з поганим фізичним
розвитком мають:
а) зріст – високий, вищий за
середній і середній; маса і ОГК (або одне з них) – нижчі за середні;
б) зріст – нижчий за середній;
маса і ОГК (або одне з них) – нижчі за середні й низькі;
в) низький зріст.
Індивідуальне оцінювання
фізичного розвитку дозволяє виділити серед школярів дітей з негармонійним
фізичним розвитком, щоби потім визначити, в який спосіб можна сприяти
правильному розвитку дитини, використовуючи
для цього всі відомі засоби.
Комментарии
Отправить комментарий